Environmentalist

Environmentalist


 

ثبت بين المللي 50 درخت كهنسال يزدي؛
كتاب "سروهاي كهنسال ايران" منتشر خواهد شد


 

 

 بزرگنمایی
كتاب "درختان كهنسال يزد" كه به معرفي 50 درخت كهنسال در اين استان مي پردازد به زودي به زبان هاي فارسي و انگليسي منتشر شده و با هماهنگي يونسكو اين درختان ثبت بين المللي خواهند شد .
   به گزارش سبزپرس اين كتاب كه حاصل پژوهش و تحقيق ميداني "دكتر سودابه علي احمد كروري" استاد ژنتيك گياهي دانشگاه تهران و جمعي از همكاران اوست تاريخچه اي از شهر يزد را به همراه عكس هايي با كيفيت از درختان كهنسال اين شهر  در بر دارد.
   دكتر كروري پيرامون سال ها تلاشش براي شناسايي درختان كهنسال به سبزپرس گفت: از سال 1372 و در زماني كه هنوز توجه ديگران به طور جدي به درختان كهنسال جلب نشده بود تحقيق بر اين درختان را آغاز كردم. در ابتدا طرحي را به موسسه تحقيقات جنگلها و مراتع كشور ارايه كردم؛ اما به اين طرح اولويت داده نشد.
   اين استاد دانشگاه افزود: در طرحي با همكاري وزارت علوم، تحقيقات و فناوري و سازمان جنگلها، مراتع و آبخيزداري ، درختان كهنسال در تمامي نقاط ايران را شناسايي و ثبت مي كنم تاكنون در استان يزد موفق به شناسايي و ثبت 50 درخت كهنسال شده ام كه 15 اصله از اين درختان "سرو" بوده اند.
   او گفت: نگهداري اين درختان تنها از طريق اصول علمي امكان پذير است. ديده مي شود كه اطراف اين درختان آسفالت شده و يا زمين بازي احداث  مي شود. درحالي كه بايد اطراف درختان كهنسال از بچه هاي اين درخت پاكسازي شده و با پرچين چوبي آن را محصور كنند.
   دكتر سودابه كروري در بيان ساير فعاليت هاي خود گفت: نخست آنكه در حال تدوين دستورالعملي براي نگهداري اين درختان هستم. زيرا اين درختان مهم ترين ذخاير ژنتيكي گياهي بوده و زيربناي منابع طبيعي تجديد شونده اند. به عقيده من بايد براي اين درختان، نگهبان هاي آموزش ديده در نظر گرفت.
   او در ادامه از انتشار كتاب ديگري خبر داد و افزود: كتاب "سروهاي ايران" به زودي منتشر خواهد شد.
   اين استاد دانشگاه در بيان اهميت تحقيقات ميداني گفت: بسياري از همكاران من معتقد بودند درخت گردو از گونه هاي بومي ايران نيست.؛ اما ما در منطقه "نير" در استان يزد مجموعه اي از درختان 2 هزار تا 3 هزار ساله گردو را شناسايي كرديم كه ثابت مي كند گردو نيز از گونه هاي بومي ايران است.
 او به قطع درختان كهنسال به دليل مبارزه با خرافه پرستي اشاره كرد و گفت: مديران سازمان جنگلها، مراتع و آبخيزداري و سازمان حفاظت محيط زيست در اينباره مسئولند. آنها بايد با امامان جمعه، نمايندگان ولي فقيه و امامان جماعت در تمامي نقاط كشور تشكيل جلسه دهند و اهميت حفظ اين درختان را تشريح كنند .

منبع:http://isdle.ir/news/index.php?news=1582



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نویسنده: mannane ׀ تاریخ: پنج شنبه 16 شهريور 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

CopyRight| 2009 , mannane.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com